náklonová fota nejen z Masarykova okruhu..


Gumy, pneumatiky...

18.04.2009 20:30

Nejdůležitější věc na motorce, na které se nevyplatí - zejména na okruhu - šetřit. Proč to pánové tolik řeší? Inu má to velký vliv na to, jak moc mohou motorku klopit, jak moc rychle mohou jet. Na výběr správných gum a zejména jejich směsi má vliv teplota, počasí atd. Zkrátka je potřeba, aby když se guma nahřeje, dostatečně lepila a udržela motorku na zvolené trajektorii i když to jezdec pořádně naklopí.

Každý výrobce pneumatik Pirelli, Bridgestone, Dunlop ...a já nevím kdo ještě.. má na výběr několik směsí ve dvou základních kategoriích. Ty se liší tím, jak moc jsou "měkké" nebo "tvrdé" a ty základní kategorie se dělí na gumy pro motorky na silnici - se vzorkem, nebo na okruh bez vzorku, tzv. SLICK.

Posedlost tím, jak se gumy sjíždí :-) je velmi zajímavá: pánové rádi zkoumají a vzájemně fotí sjeté gumy na svých motorkách ihned "po akci". Čím více k ráfku kola sahá ojetá část gumy, tím větší "drak" jezdec je - svědčí to o tom, že motorku v zatáčkách pořádně klopí. Většinou při tom dře kolenem, stupačkou, někdy i kapotážemi motorky. To vypadá velmi efektně a proto jsou na to pánové právem pyšní.

Guma - "PLACKA"  když má motorkář na svém stroji takto sjetou gumu, je většinou terčem shovívavých poznámek okolních "drsňáků". Znamená to, že uprostřed gumy je při pohledu např. zezadu taková "ploška", což ukazuje na to, že tento řidič motorku příliš neklopí, jezdí tudíž pomaleji a zatáčky moc nemiluje. Beztrestně a bez posměchu se takováto guma dá vyrobit jedině na dálnici.

zajímavosti, pikantnosti: existuje potvrzená zkušenost, že třeba na brněnském okruhu se Pirelli gumy "trhají" jojo, viděla jsem to na fotkách - jsou pěkně orvané v celých cárech kolem dokola.

 

 

 

—————

Zpět